Geplaatst: Donderdag 24 november 2016 - 7 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]

 ▄▄  Schelf 2018 - HOME

 

Sociaal Culturele Hoofdstad Europa Leeuwarden Friesland 2018

DWJM - Drachten Wil Je Meemaken

 

DWJM en Schelf 2018

We hebben voor Schelf 2018 de taken eerlijk verdeeld. Daarbij ben ik de enige die weinig keus had. Als oudgediende op DWJM, mag ik over deze webstek gaan schrijven. Daarnaast blijft 0adske als gastvrouw actief op dat front. Zij zal de argeloze bezoeker aan info blijven helpen, contacten onderhouden, gasten wegwijs maken en nieuwe leden verwelkomen. Ik hoop meer beschouwend en analyserend te kijken naar, en te schrijven over DWJM. En misschien af en toe contacten leggen met verwante netwerken, in de hoop dat we elkaar kunnen versterken. Vraagje tussendoor: hoe belangrijk zijn DWJM Sociaal en Schelf 2018 voor elkaar? Heel belangrijk. Schelf 2018 kan DWJM Sociaal helemaal naar 2019 brengen: het jaar dat DWJM één decennium oud wordt. En wie dan leeft, die dan zorgt. Omgekeerd biedt DWJM Sociaal precies het podium dat Schelf 2018 wenst: kleinschalig, extensief, inhoudelijk, principieel, vasthoudend, eigengereid en menselijk.

 

Paarden van Troje

Veel grote interactieve media zijn in handen van multinationale, bedrijfsmatige reuzen. Zij hebben vaak een nobel streven; ze willen ons helpen. Helpen aan de juiste data op het juiste moment. Veel van die data willen onze consumptie stimuleren en kanaliseren. Media en producenten zijn daarbij twee handen op één buik. En die buik is van ons. Soms is het de onderbuik, dan weer de maagstreek. Producenten willen die buik graag vullen met omzet; hoe voller, hoe beter. Sociale media werken als koppelaars; ze verbinden hongerende buiken met vulling die even bevredigt, maar daarna de honger alleen maar versterkt. Zo jagen ze de consumptiedrift verder op: meer en sneller. Want daar ligt onze grootste drive; we zijn gebrandmerkt als consument. En wat hebben sociale media nodig, om ons zo veel en bevredigend mogelijk te laten consumeren? Data. Big data. Over wie we zijn, wat we doen, wat we willen, waar we mee bezig zijn, hoe we beïnvloedbaar zijn, waar onze zwakke plekken zitten, enz. enz.

 

Hier bepaalt de gebruiker

Misschien overdrijf ik, misschien ook niet. Maar wat is hoe dan ook het mooie van DWJM Sociaal? Die doet niets van dit alles. Helemaal niets. Niet de aanbieder stuurt waar het met deze webstek heengaat, maar de gebruiker. De gebruiker bepaalt; de aanbieder volgt. En als de gebruiker verdwijnt, dan sluit de aanbieder de tent. Ook daarom zijn we hier nog steeds: om DWJM Sociaal levend te houden als interactief medium in de Smallingerlandse en Drachtster samenleving. Want ook dat is ijzersterk aan DWJM Sociaal: het is een lokaal netwerk met veel plaatselijke gebruikers. Mooi blijven komen dus. Met alvast de beste wensen voor 2017!

 

=   Watertij - HOMER 

 

 

alt 

Delicious Digg Facebook Fark MySpace