Geplaatst: Vrijdag 16 augustus 2013 - 2 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]
Categorie: Watertijgers

=   Watertij - HOMER

De consument in welvaart
Je hoort het op elke straathoek. De economie moet weer gaan groeien. Want dat zijn we zo gewend. Zo´n 60 jaar terug werd de Consumentenbond opgericht. Goed beschouwd het moment waarop de moderne Nederlandse consument werd geboren. Deze consument is intussen verwend geraakt; zijn (m/v) hele leven staat in het teken van economische groei. Hij is steeds meer gaan verdienen en steeds meer gaan uitgeven. De consument is hierdoor ook zelf gaan uitdijen. Vooral in omvang, wat zorgelijk is. Wat hebben die 60 jaar verder met hem gedaan? Onze moedertaal vertelt het ons. In de van Dale van 1961 heette de consument nog een `verteerder´ of `verbruiker´. Maar wie nu op www.encyclo.nl kijkt, vindt zeker 17 omschrijvingen. Toch zit er ook nu nog een heldere hoofdlijn in.
A. Een consument koopt goederen en diensten voor bevrediging van zijn behoeften.
B. Hij mag nu naast `verbruiker´ ook `gebruiker´ heten, wat totaal anders klinkt.
C. Daarnaast noemt encyclo.nl alledaagse betekenissen als: afnemer, klant.
 
De consument in verwarring
Wat betekent dit ABC-tje? Uit A. blijkt dat de consument na zijn geboorte is ingepakt in economische definities. Bij B. schiet ons te binnen dat `moeder aarde´ veel liever de kost geeft aan gebruikers dan aan verbruikers. En C. vertelt ons dat de consument een grote klant is geworden op de wereldmarkt. Als hij niets aanschaft, stort alles in. Dus wordt hij geknuffeld door fabrikant en middenstand. Dat maakt van de consument een reus, maar op lemen voeten. De Consumentenbond wijst hem dan ook graag de weg door het woud van economische en ecologische krachten. Een paar voorbeelden van zulke krachten. De consument moet het geld laten rollen, want dan gaat de economie (weer) groeien. Dit is een krachtig economisch thema, dat inspeelt op onze koopdrift. De consument moet ook (be)sparen, want het is crisis. En hij moet zijn levensstijl versoberen, want zijn ecologische voetafdruk is veel te groot.
 
De consument in gevaar
Er is nog een forse verandering in 60 jaar consumentschap: de komst van de digitale wereld. Dat blijkt een gevaarlijk speelveld te zijn voor de consument. In Duitsland volgen onderzoekers al jarenlang ziekelijke vormen van koopgedrag bij consumenten. Ze zagen dat deze koopziekte vanaf 2010 sterk is gegroeid: van 17 naar 26%. Het vermoeden is dat dit onder andere komt door het kopen via internet. Papiergeld is tastbaar, maar een muisklik heeft geen voelbare waarde. De economie groeit dankzij deze koopziekte, zodat de kwaal weer verder om zich heen kan grijpen. Dus zullen er nog meer koopjunkies opduiken, terwijl het nu al een epidemie is. Met als symptomen dat het ons ziekelijk dik maakt, verslavend is en ten koste gaat van minder welvarende hoeken van onze aardbol.
 
De consument op de rem
Voor wie het zich kan veroorloven, is de oplossing even logisch als lastig. Minder kopen, zelfs als de economie erdoor stagneert. Hier in Nederland beginnen we het al wat te leren. Altijd blijven koersen op economische groei is misschien heel menselijk. Maar het is ook onmenselijk; het verstikt onze eigen wereldhelft in welvaartskwalen, ten koste van de andere helft. Een keuze voor permanente economische groei staat gelijk aan een onheilspellende boodschap. Namelijk dat wij mensen er zijn voor de economie. In plaats van andersom.
 
 
Delicious Digg Facebook Fark MySpace