Geplaatst: Vrijdag 17 juli 2020 - 0 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]
Categorie: QRcolumn

Veertien jaartjes geleden werd in Dr8888 een fietsbrug over de brede Zuiderhogeweg aangelegd: een soort skelet van een metalen pyramide. Al gauw kwam de naam DE SLINGER bovendrijven omdat de fiets- en loop-verbinding over het traject van een grote rotonte moest lopen.

Toen al was niet elke inwoner van de tweede stad van Friesland enthousiast over deze fietsbrug.

De heer De Jong: “Ik ben van een oudere lichting en slecht ter been. Mijn vrouw en ik gaan arm in arm over de sliert. Alleen: we  hebben zo’n 2 meter nodig en onze tegenliggers ook. De brug is maar 2.75 meter. We wagen ons niet op dit hellend vlak. We hebben broze botjes en zijn zó bang om van de sokken gereden te worden door de fietsers dat we de grote omweg via de tunnel een kilometer verderop nemen.

Mevr. De Vries: “Ik bin sa bang foar hûnen. As ik sa’n bist  ankommen sjoch stek ik de strjitte oer. Oan ’e foet fan dizze fierstenste smelle brêge sjochst hielendal neat oankommen. Dêrom toffelje ik wol troch it tunnelsje; ’n slim ein fierderop”.

 Mevr. Veenstra: “Ik heb lichte hoogtevrees en durf niet op goothoogte over een sleegladde penseelstreek in de ruimte te  fietsen. En als ik ga lopen krijg ik bij een beste bui beneden een flinke plens water over mijn  schoenen. En soms pure pekel”.

Mevrouw Tak (gemeente): “Reiniging loopt teveel in de papieren. De veegauto mag en kan de fietsbrug niet op.Voor handmatig vegen kunnen we geen geschikt personeel vinden. Ook de toegankelijkheid voor brandweer, politie en ambulance is een groot probleem. Steeds moeten beide kanten van de brug worden afgezet. Bij een flinke stortbui loopt het water over de randen. De verlichting wordt vaak vernield en dan staat er stroom op de leuning. Het stalen brugdek werd in deze zomer soms 45 graden heet. Geschikt om een beer te leren dansen. Kort geleden hebben we nog de vier vastgevroren pootjes van een tekkel moeten loshakken…én de staart. Destijds deden we niet aan doemdenken. Maar nu gebiedt onze werkelijkheidszin een aanpassing. We houden het hoofd hoog en de rug recht. 

Nu is die brugverwarming wel degelijk een punt. Metaal zet namelijk uit bij verhitting en krimpt daarna weer bij afkoeling. Zo kan een ieder zien dat op warme dagen de brugleuning niet zo degelijk meer sluit. En dat gold ook voor de loop- en fietsvlakken waarin kieren, spleten en verschuiving te constateren waren.

De brug wordt daarom straks meer dan twee week afgesloten voor het langzamere verkeer om alles na te kunnen controleren aan tuien, het ophangwerk, de leuningen en het brugdek op potentiele gevaarlijkheden. Want zo'n hangbrug is bij storm en ontij altijd wel wat in beweging. En als -zoals onder te zien is- is er in ieder geval aan de leuning iets niet koosjer. Want leuningen waarvan de roestvrij-stalen delen uit elkaar schuiven en dan enigszins ook VAN ELKAAR schuiven kunnen bij krimp niet meer terug en dan onstaat bij een volgende verhitting zeker ongewenste spanningen.

 

alt

Eigen foto Henk Veenstra.

 

 

Delicious Digg Facebook Fark MySpace