Geplaatst: Woensdag 4 december 2019 - 1 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]
Categorie: Maatschappij

Jarenlang werd tegengehouden dat de winkels op zondag open mochten. De protestantschristelijke zondagsrust ging voor. Kennelijk heeft dat te lang geduurd. Kennelijk omdat daarna elke zondag koopzondag en zelfs allen beperkingen werden opgeheven op voorstel van D66. Van het ene uiterste in het andere. Wel werd voor elke zondag  betaald parkeren ingevoerd. Tot dan toe was het onbetaald parkeren op zondag. Uitbreiding van betaald parkeren gaat uiteraard ten koste van de aantrekkelijkheid van Drachten als winkelstad. De omliggende wat grotere dorpen, zoals Surhuisterveen, Beetsterzwaag en Gorredijk hebben vrij parkeren. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zal de grootste politieke supermarkt partij ELPS gedacht hebben. Feest- en zondagen worden in de toekomst weer parkeergeld vrij. Dat sluit overigens mooi aan bij die dure parkeergarage want die is zondags dicht. Kennelijk is de parkeer nood niet erg hoog op zondag.

Om de feestvreugde te dempen, kwam als een duveltje uit een doosje, het voorstel van de winkelliervereniging H&I om de verbeterde aantrekkelijkheid van Drachten alsnog de nek om te draaien. Het voorstel om in plaats van tot 18:00 uur betaald parkeren en op koopdonderdagen tot 21:00 uur, in te voeren dat op alle dagen betaald moet worden tot 21:00 uur. Waarom? Ik zou het niet weten. De parkeerplaatsen staan niet overvol. De horeca op de kade wordt er alleen maar onaantrekkelijker door. Ook de theaterbezoekers van de Lawei zullen hier niet blij mee zijn. Tot mijn verbazing, stemde een meerderheid van de gemeenteraad, met de ELPS voorop, in met het onaantrekkelijk maken van Drachten door betaald parkeren in te voeren tot 21:00 uur.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, gaat wat mij betreft ook gelden voor het betaald parkeren tot 21:00 uur. Terug naar 18:00 uur. Dat de gemeenteraad van mening kan veranderen bleek wel bij het ondergronds brengen van hoogspanningskabels die nu te dicht bij huizen door de lucht lopen. Na twee keer voet bij stuk gehouden te hebben, gaf de gemeenteraad toe, het hoeft toch niet, dat ondergronds brengen van hoogspanningskabels. Er is nog tijd om van mening te veranderen voor gemeenteraad over het parkeerbeleid. De datum waarom de nieuwe parkeertijden en tarieven ingevoerd worden, is nog steeds niet bekend gemaakt. Bovendien moeten in de straten rond het centrum nog referenda per straat gehouden worden over het invoeren van parkeervergunningen. In die straten is wel sprake van parkeeroverlast omdat daar onbetaald geparkeerd kan worden. Als 70% voor is per straat dan kan alleen met vergunning in die straat geparkeerd worden.

A.P. van Dijk, Drachten.

 

Delicious Digg Facebook Fark MySpace