Geplaatst: Woensdag 31 mei 2017 - 1 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]
Categorie: Meedoen

Meedoen / 045          HOMER

=======Lastige telefoontjes

=======Principieel of pragmatisch

Een beetje instantie heeft tegenwoordig een eigen callcenter. Het is de hedendaagse standaard voor telefonische communicatie. Een callcenter bellen is tot daar aan toe. Maar door een callcenter gebeld worden, dat is andere koek. Steevast wil de medewerker iets van je gedaan krijgen. En meestal wil jij dat niet. Maar jij bent in het nadeel. De beller is voorbereid en staat op scherp, met het belscript voor de neus. En jij neemt alleen maar nietsvermoedend de telefoon op. Tot nu toe zijn we hier bij High principieel geweest, door met de beller in gesprek, en zo nodig in discussie te gaan. Maar dat is zwaar, levert vaak oeverloos heen-en-weer gepraat op en kost klauwen vol tijd en geld. Bovendien is de andere kant overal op voorbereid, dankzij het belscript. Terwijl jij al je argumenten ter plekke moet bedenken. Dus zijn we gaan experimenteren met een meer pragmatische aanpak.

=======Bestrijden met eigen wapens

De meest irritante callcenters bedienen zich van regelrechte leugens. Bijvoorbeeld door te zeggen dat er iets met je computer aan de hand is. En dat zij dat wel even voor je zullen fiksen. Daarbij moet je gegevens verstrekken en digitale handelingen op je pc uitvoeren. En voor je het weet, zijn al je data gegijzeld en moet je flink over de brug komen, om ze weer vrij te kopen. Tegen dat soort principes hebben wij ons eerste anti-belscript in stelling gebracht. Het anti-belscript is gericht op vertraging, gamechanging en afronding. De vertraging is bedoeld om snel het papiertje met het anti-belscript erbij te grissen. Deze fase bestaat uit het roepen van 'Hello' in de telefoon zo vaak als nodig is. Gamechanging en afronding zijn daarna een koekje en spreken voor zich. De eerste resultaten zijn hoopgevend.

=======Proef op de som

Callcenter: Hello?

- Anti-belscript: Hello?

Callcenter: Yes hello, Microsoft callcenter speaking.

- Anti-belscript: Hello?

Callcenter: Yes hello, Microsoft callcenter. We call you about your computer.

- Anti-belscript: Hello?

Callcenter: Yes, Microsoft. We call you about your computer.

- Anti-belscript: I do not have a computer.

Callcenter: Excuse me sir?!

- Anti-belscript: I do not have a computer.

Callcenter: Do you have a laptop?

- Anti-belscript: No, I do not have a laptop.

Callcenter: No laptop??

- Anti-belscript: I do not have a laptop.

Callcenter: Mompel mompel mompel.

Telefoon: Tuut tuut tuut.

 

Delicious Digg Facebook Fark MySpace